Spørgehjørnet - find svar på lidt af hvert

Koster det noget?

Det koster GRATIS at være med i Rigtige Mænd Sjakket og følge træningen! For at deltage i Rigtige Mænd Løbet koster det 500 kr. pr. hold.

Hvor gammel skal man være?

Man skal være fyldt 18 år for at være en del af Sjakket.

Hvordan finder man holdkammerater?

Du kan starte med at kigge efter nogen i din omgangskreds. Er det helt umuligt, kan du søge efter holdkammerater under fanen "Find bruger/hold".

Hvor mange skal man være på et hold?

Når I tilmelder jer som hold i Rigtige Mænd Sjakket, skal I være minimum tre og max syv gutter. I skal lige være opmærksomme på, at for at deltage i Rigtige Mænd Løbet, skal et hold bestå af fire til fem mænd.

Hvad er Rigtige Mænd Løbet?

Rigtige Mænd Løbet er et helt nyt og anderledes løb, hvor I som hold skal bevise, at I har råstyrke, udholdenhed og magter kropskontrol. I skal også kunne samarbejde, for undervejs i Rigtige Mænd Løbet skal I løse teambaserede opgaver, der er nøje udviklet til at give både smil på læben og en passende mængde sved på panden. Men hvad der helt præcist kommer til at ske, er selvfølgelig hemmeligt lidt endnu.

Handler det bare om at træne op til og deltage i et løb?

Nej. Rigtige Mænd Løbet er blot det første mål for alle holdene, der er med i Sjakket. I træningsperioden op til det første Rigtige Mænd Løb får du og dit hold adgang til præcis det samme enkle træningsprogram og simple kosttips, som de nye Rigtige Mænd på DR1. Efter I har gennemført Rigtige Mænd Løbet, fortsætter Rigtige Mænd Sjakket selvfølgelig med ny træning, sjove udfordringer, konkurrence og nye fælles mål at gå efter. I 2018 kommer der et nyt Rigtige Mænd Løb igen, hvor I skal vise, hvad I dur til!

Jeg har ikke tid til at træne – kan jeg stadig være med?

Ja da. I Rigtige Mænd Sjakket får du helt korte, men effektive træningsøvelser med en god effekt. Træningsprogrammet er netop målrettet din travle hverdag, så du ikke skal lægge en masse tid i et træningscenter eller bruge timevis på at løbe og cykle dagligt. De intensive træningsøvelser kan klares på alle tidspunkter af dagen - også hvis du lige har fem minutters pause på arbejde.

Jeg er selv en af de der sundhedsapostle og motionsfreaks - kan jeg stadig være med?

Selvfølgelig! Et hold har brug for en holdkaptajn, der kan gå forrest. Så hiv da fat i dine venner, hvis de er ved at klistre helt fast til sofaen og få dem med på vognen. 

Får man en kostplan?

Bare rolig, vi skubber ikke nogen kostplan ned i halsen på dig. I stedet får du de samme simple kosttips, som de nye Rigtige Mænd på tv. Igen handler det om små ændringer, der er til at overskue for enhver rigtig mand, men som giver resultater.

Hvor meget tid skal jeg sætte af?

Med 20 minutter om dagen er du godt dækket ind, og du kan sagtens udføre træningen, selvom du ikke har tid til at ses med gutterne fra holdet. Hver uge mødes I for at klare den udfordring, I har fået i Sjakket.
Den første udfordring, I skal gennemføre - Kraftkarl-testen tager cirka 1,5 time at udføre for hele holdet.

Hvad går udfordringerne ud på?

En rigtig mand-udfordring skal selvfølgelig overraske - det er klart! Men vi lover, at det bliver sjove og måske lidt grænseoverskridende udfordringer. Hvad de helt præcis går ud på, bliver først afsløret efter hver tv-udsendelse. Bare vent og se: Det bliver ikke kedeligt!

Kræver det særligt trænings-udstyr?

I Sjakket behøver du ikke flå tegnebogen frem og købe dyrt grej for at komme godt i gang. Med et par kondisko og noget tøj, som du kan bevæge dig i, så når du rigtig langt.

Og så er der lige: Kraftkarl-testen. Den kræver et kosteskaft, en tommestok, et målebånd, en badevægt og en smartphone. Noget enhver Rigtig Mand har liggende, ikke sandt?!

Må man deltage som kvinde og følge træningen?

Du kan tilmelde dig, som supporter og på den måde få adgang til både træningsprogram og kosttips. Det er dog ikke muligt for supportere, at lave et hold eller deltage i Rigtige Mænd Løbet.

Jeg har ikke flere undskyldninger for ikke at komme i gang – Giv mig én nu!

Én? Du får et helt udvalg her:

  • Jeg gør det i morgen!
  • Gigten driller!
  • Jeg fik for mange bajere i går!
  • Mine børn vil ikke ha' det!
  • Hoveddøren binder/jeg har smidt min nøgle væk!
  • Min seng er brast sammen – med mig i den!
  • Jeg har spist for mange basser!
  • Jeg har græsallergi, så jeg bør holde mig indenfor – med lukkede vinduer!
  • Jeg har lavet en aftale med kaninerne. De spiser ikke min mad, og jeg spiser ikke deres!
  • Konen vil ikke have, at jeg bliver for lækker, for så kan hun ikke have mig i fred!